Szukaj
Close this search box.

Aktualne dofinansowania: fotowoltaika, pompa ciepła, magazyn energii

Inwestycje w fotowoltaikę, magazyny energii, pompy ciepła, itp. są znaczącym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju, uniezależnienia się od paliw kopalnych i poprawy jakości powietrza, którym wszyscy oddychamy. Nie da się jednak ukryć, że ich koszty są wysokie i nie każdego na nie stać. Tu z pomocą przychodzą dofinansowania ekoinicjatyw oferowane przez państwo. Jednak na rynku wiele jest tych dofinansowań, często obowiązują one w wąskich przedziałach czasowych, mają wiele edycji oraz wymagań, jakie należy spełnić, żeby móc ubiegać się o zwrot kosztów. Jakie są aktualne dofinansowania do fotowoltaiki, pomp ciepła i magazynów energii? Jak się nie pogubić w dofinansowaniach? Jakie dofinansowanie wybrać? Jakie będzie najkorzystniejsze finansowo? Jeśli nie chcesz popełnić błędu, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

O czym przeczytasz?

Poniżej stworzyłam listę aktualnych dofinansowań do fotowoltaiki, pomp ciepła i magazynów energii wraz ze wszelkimi niezbędnymi informacjami, które musisz o nich wiedzieć. Każde dofinansowanie podzieliłam na mniejsze sekcje, dzięki którym łatwiej Ci będzie znaleźć odpowiedź.

Aktualne dofinansowania, które umożliwiają pozyskanie funduszy na fotowoltaikę, magazyny energii, pompy ciepła, itp. to:

  1. program priorytetowy Mój prąd 5.0,
  2. program priorytetowy Moje ciepło,
  3. program Czyste powietrze.

Dla Twojej wygody na końcu artykułu umieściłam mały słowniczek niektórych pojęć wykorzystywanych w treści wpisu.

Program priorytetowy Mój prąd

Dalej w artykule będę używała tylko nazwy Mój prąd. Po raz pierwszy został wprowadzony w 2019 r. Cieszył się na tyle dużym zainteresowaniem, że w kolejnych latach wprowadzono następne edycje. Aktualnie od kwietnia 2023 r. trwa nabór do piątej edycji programu nazwanej Mój prąd 5.0 lub MP5. Jednostką odpowiedzialną za rozpatrywanie i przyznawanie dotacji jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Na co można uzyskać dofinansowanie z programu Mój prąd?

Dofinansowaniu w obecnej edycji programu podlegają:

1. mikroinstalacje fotowoltaiczne o mocy od 2 kW do 10 kW – dofinansowaniu podlega zakup i montaż całej niezbędnej infrastruktury fotowoltaicznej, tj.: inwerter, okablowanie, system montażu, uziemienie, itd.,

2. pompy ciepła typu: powietrze-powietrze (min. A+), powietrze-woda (min. A+), powietrze – woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej (min. A++), gruntowe pompy ciepła grunt – woda lub woda – woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej (min. A++) – dofinansowaniu podlega zakup i montaż pompy wraz z niezbędnym osprzętem,

3. magazyny energii elektrycznej o pojemności minimum 2 kWh – dofinansowaniu podlega zakup i montaż,

4. magazyny ciepła w postaci: a) zasobnik c.w.u. zasilany pompą ciepła lub kotłem elektrycznym, b) zasobnik c.w.u. z grzałką elektryczną, c) bufor ciepła zasilany pompą ciepła lub kotłem elektrycznym, d) bufor ciepła z grzałką elektryczną stanowiący komplet z zasobnikiem c.w.u, e) pompa ciepła powietrze – woda wraz ze zasobnikiem c.w.u lub pompa ciepła do c.w.u. wraz ze zintegrowanym zbiornikiem – dofinansowaniu podlega zakup i montaż,

5. systemy zarządzania energią HEMS lub EMS (definicje na końcu artykułu) – dofinansowaniu podlega zakup i montaż,

6. kolektory słoneczny c.w.u. – musi posiadać certyfikat Solar Keymark lub równoważny; maksymalna liczba kolektorów to 50 szt. – dofinansowaniu podlega zakup i montaż.

Kto może uzyskać dofinansowanie z programu Mój prąd?

O dofinansowanie mogą się ubiegać wnioskodawcy (nazywani też grantobiorcami) należący do jednej z trzech grup:

  1. rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing (definicja na końcu artykułu) i którzy dotychczas nie otrzymali dofinansowań do mikroinstalacji PV,
  2. rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-metering (opusty) i którzy dotychczas nie otrzymali dofinansowań do mikroinstalacji PV, pod warunkiem przejścia na system net-billing,
  3. rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-metering (opusty) i którzy otrzymali dofinansowania do mikroinstalacji PV np. z programu Mój Prąd, pod warunkiem, że:
    • mikroinstalacja PV wsparta dofinansowaniem została przyłączona do sieci i opłacona w okresie objętym kwalifikacją kosztów, tj. po 01.02.2020 r.,
    • system rozliczania energii elektrycznej został zmieniony na net-biling,
    • dofinansowaniu na aktualnym etapie podlegać będzie dodatkowe urządzenie wyszczególnione w warunkach programu.

Forma dofinansowania

Grant (in. dotacja) przysługujący po spełnieniu wymagań projektu. Przyznana kwota jest bezzwrotna.

Ile wynosi maksymalna kwota dofinansowania w programie Mój prąd?

Wysokość dofinansowania może wynieść do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż górne limity określone w warunkach programu. Maksymalnie dofinansowanie może wynieść 58 tys. złotych dla beneficjentów z 1 i 2 grupy (patrz powyższe punkty) oraz 54 tys. złotych dla beneficjentów z 3 grupy.

l.p.inwestycjagrupa odbiorcówmaksymalna kwota dotacji
1Mikroinstalacja fotowoltaiczna1 i 26000,00 zł
3brak możliwości  wnioskowania
2Mikroinstalacja fotowoltaiczna pod warunkiem wnioskowania o dodatkowe urządzenie wymienione poniżej w tabeli1 i 27000,00 zł
33000,00 zł
3Gruntowa pompa ciepła typu grunt – woda lub woda – woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej1, 2 i 328 500,00 zł
4Pompa ciepła powietrze – woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej1, 2 i 319 400,00 zł
5Pompa ciepła powietrze – woda1, 2 i 312 600,00 zł
6Pompa ciepła powietrze – powietrze1, 2 i 34400,00 zł
7Magazyn energii elektrycznej o pojemności minimum 2 kWh1, 2 i 316 000,00 zł
8Magazyn ciepła1, 2 i 35000,00 zł
9System zarządzania energią HEMS/EMS1, 2 i 33000,00 zł
10Kolektory słoneczne c.w.u.1, 2 i 33500,00 zł

Kiedy można składać wnioski?

Mój Prąd 5.0 wystartował w kwietniu 2023 r. Nabór trwa do końca 2023 r. lub do wyczerpania środków finansowych. Można zgłaszać wszystkie koszty kwalifikowane poniesione w okresie między 1.02.2020 r. a 31.12.2023 r.

Jakie dokumenty są niezbędne do złożenia wniosku o dofinansowanie?

Żeby złożyć wniosek o dofinansowanie inwestycji i oczekiwać jego prawidłowego rozpatrzenia, niezbędne jest przygotowanie dość dużej liczby dokumentów. No cóż, w urzędach papierologia kwitnie. Jeśli jednak chcesz skorzystać z grantu, nie masz co narzekać, tylko zacisnąć zęby i zapoznać się dokładnie z wymaganymi dokumentami, których rozpiskę przygotowałam poniżej.

Tych dokumentów będziesz potrzebował:

  1. potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej – wydaje go Operator Sieci Dystrybucyjnej lub zaświadczenie potwierdzające rozliczanie się wnioskodawcy wg systemu net-billing – zaświadczenie możesz pobrać ze strony programu – https://mojprad.gov.pl/images/mp5/zaswiadczenie-net-billing_pp_moj-prad_mp5.pdf do podpisania przez wnioskodawcę lub przedstawiciela sprzedawcy energii elektrycznej,
  2. faktury lub paragony imienne – muszą dotyczyć każdego urządzenia, elementu lub usługi, które chcesz zgłosić we wniosku o dofinansowanie,
  3. potwierdzenie dokonania płatności za każdy produkt lub usługę, na którą wystawiona została faktura lub paragon imienny; mogą to być: potwierdzenie przelewu, dokument KP podpisany przez przyjmującego płatność, oświadczenie sprzedawcy lub wykonawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem dokładnych danych wnioskodawcy, oświadczenie wnioskodawcy o dokonaniu płatności,
  4. zaświadczenie OSD (Operatora Sieci Dystrybucyjnej)ze wskazaniem daty przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci wraz z podaniem numeru PPM (Punktu Poboru Mocy); wzór zaświadczenia możesz pobrać ze strony programu – https://mojprad.gov.pl/images/wzor_zaswiadczenia_osd.pdf
  5. dokument potwierdzający rachunek bankowy wnioskodawcy,
  6. protokół odbioru prac – wydawany przez wykonawcę lub, jeśli wnioskodawca sam dokonał montażu dodatkowych elementów, oświadczenie wnioskodawcy; wzór dokumentu możesz pobrać ze strony programu – https://mojprad.gov.pl/images/mp5/protokol-odbioru-prac-od-wykonawcy_pp_moj-prad_mp5-1.pdf
  7. dokument potwierdzający zgłoszenie montażu i/lub uruchomienia magazynu energii do OSD; możesz skorzystać ze wzoru udostępnianego przez Operatora,
  8. karta produktu lub etykieta energetyczna.

Jak wygląda procedura wnioskowania i/lub przyznawania dofinansowania?

Kiedy masz już wszystkie niezbędne dokumenty gotowe w wersji cyfrowej, pora przejść do złożenia wniosku. W tym celu musisz odwiedzić stronę generatora wnioskówhttps://gwd.nfosigw.gov.pl/  Żeby korzystać z powyższej strony trzeba posiadać na niej konto. Bardzo ważna informacja – do złożenia konta w generatorze konieczny jest profil zaufany lub e-dowód.

Pełna instrukcja obsługi generatora jest dostępna tutaj: https://www.gov.pl/attachment/494f53bb-7271-49c3-a365-cd2fbcbc9e2a Ta przeinteresująca lektura ma skromne ponad 70 stron. Ale muszę przyznać, że poprowadzi Cię za rękę przez każdy etap składania wniosku.

Rozpatrywanie wniosku składa się z następujących etapów:

  1. rejestracja wniosku w systemie NFOŚiGW,
  2. ocena wniosków,
  3. ewentualne wezwanie wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących informacji i/lub dokumentów,
  4. ponowna ocena uzupełnionych wniosków,
  5. przesłanie informacji do wnioskodawcy o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku,
  6. umieszczenie wniosku na liście projektów, które zostały zakwalifikowane do otrzymania dofinansowania,
  7. podjęcie przez NFOŚiGW uchwały o dofinansowaniu,
  8. powiadomienie wnioskodawcy o przyznaniu dofinansowania,
  9. wypłata funduszy,
  10. powiadomienie wnioskodawcy o wypłacie dofinansowania.

Strona internetowa programu

https://mojprad.gov.pl/

Program priorytetowy Moje ciepło

Dalej w artykule będę używała tylko nazwy Moje ciepło.  Celem programu jest ograniczenie niskiej emisji powstającej w trakcie ogrzewania domów paliwami kopalnymi.

Na co można uzyskać dofinansowanie z programu Moje ciepło?

Program skupia się na dofinansowaniu inwestycji w najnowsze źródło ogrzewania domów, jakim są pompy ciepła. Dlatego dofinansowaniu podlegają:

  1. gruntowe pompy ciepła typu: grunt – woda i woda – woda – dofinansowaniu podlega zakup montaż pompy wraz z dodatkowym osprzętem w postaci: zbiornika c.w.u., zbiornika akumulacyjnego/buforowego,
  2. pompa ciepła typu powietrze – powietrze – dofinansowaniu podlega zakup i montaż pompy wraz z dodatkowym osprzętem,
  3. pompa ciepła typu powietrze – woda – dofinansowaniu podlega zakup i montaż pompy wraz z dodatkowym osprzętem w postaci: zbiornika c.w.u., zbiornika akumulacyjnego/buforowego,

Jeśli chcesz wnioskować o dotację z tego programu, nie możesz posiadać w domu innego źródła ciepła na paliwo stałe.

Kto może uzyskać dofinansowanie z programu Moje ciepło?

Program skierowany jest do osób fizycznych. Chcąc zostać beneficjentem, trzeba spełnić następujące wymagania:

  1. być właścicielem lub współwłaścicielem nowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wg definicji podanej w regulaminie programu nowy budynek to taki, dla którego (na dzień składania wniosku) obowiązuje jedna z poniższych reguł:
    • nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie,
    • złożono zawiadomienie o zakończeniu budowy nie wcześniej niż 01.01.2021 r. lub złożono wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nie wcześniej niż 01.01.2021 r.,
  2. wnioskodawca musi być osobą wskazaną w pozwoleniu na budowę lub zgłoszeniu budowy,
  3. wnioskodawca musi być wskazany jako nabywca i odbiorca na fakturze lub innym równorzędnym dokumencie księgowym.

Dodatkowe premie przyznawane są osobą posiadającym kartę dużej rodziny.

Forma dofinansowania

Grant (in. dotacja) przysługujący po spełnieniu wymagań projektu. Przyznana kwota jest bezzwrotna. W programie można wnioskować o dofinansowanie tylko jednej inwestycji.

Ile wynosi maksymalna kwota dofinansowania w programie Moje ciepło?

Dofinansowanie ma formę dotacji do 30% lub do 45% kosztów kwalifikowanych w zależności od posiadania karty dużej rodziny, zgodnie z poniższą tabelą:

typ pompy ciepłamaksymalny procentowy zwrot kosztów kwalifikowanych:maksymalny kwotowy zwrot kosztów kwalifikowanych
dla beneficjentów bez karty dużej rodzinydla beneficjentów z kartą dużej rodziny
gruntowa30%45%21 000,00 zł
powietrze-powietrze30%45%7000,00 zł
powietrze-woda30%45%7000,00 zł

Kiedy można składać wnioski?

Nabór rozpoczął się 29.04.2022 r. i trwa do 31.12.2026 r. lub do wyczerpania środków finansowych.

Jakie dokumenty są niezbędne do złożenia wniosku o dofinansowanie?

Papierologii ciąg dalszy. Tych dokumentów będziesz potrzebował:

  1. pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy,
  2. zawiadomienie o zakończeniu budowy lub decyzja o pozwoleniu na użytkowanie – tylko jeśli dotyczy,
  3. charakterystyka energetyczna budynku lub świadectwo charakterystyki energetycznej dla źródła ogrzewania w postaci pompy ciepła,
  4. protokół odbioru – dokument możesz pobrać ze strony programu – https://mojecieplo.gov.pl/wp-content/uploads/2022/09/Zal_nr_2_do_Programu_Protokol_odbioru.pdf ,
  5. faktura lub inny równoważny dokument księgowy (podobnie jak to ma miejsce w programie Mój prąd),
  6. potwierdzenie dokonania płatności – możesz pobrać ze strony programu – https://mojecieplo.gov.pl/wp-content/uploads/2022/10/Wzor_oswiadczenia_o_dokonaniu_zaplaty_MC.pdf ,
  7. karta produktu i etykieta energetyczna pompy ciepła,
  8. skan karty dużej rodziny – koniecznie musi być wystawiona na wnioskodawcę,
  9. pełnomocnictwo złożenia wniosku – tylko jeśli dotyczy,
  10. oświadczenie wnioskodawcy do faktury – tylko jeśli dotyczy,
  11. oświadczenie dotyczące nabywcy – tylko jeśli dotyczy,
  12. inne dokumenty – tylko jeśli dotyczy.

Jak wygląda procedura wnioskowania i przyznawania dofinansowania?

Kiedy masz już wszystkie niezbędne dokumenty gotowe w wersji cyfrowej, pora przejść do złożenia wniosku. W tym celu musisz odwiedzić stronę generatora wnioskówhttps://gwd.nfosigw.gov.pl/  Żeby korzystać z powyższej strony, trzeba posiadać na niej konto. Bardzo ważna informacja – do złożenia konta w generatorze konieczny jest profil zaufany lub e-dowód.

Pełna instrukcja obsługi generatora jest dostępna tutaj: https://mojecieplo.gov.pl/wp-content/uploads/2022/10/Instrukcja_skladania_wniosku_i_korekty_w_GWD.pdf  Jest to ta sama instrukcja która obowiązuje również w programie Mój prąd. Ponad 70 stron treści, ale ułożonej i przygotowanej tak, żeby każdy dał radę złożyć wniosek.

NFOŚiGW podał na stronie internetowej programu przewidywaną liczbę dni dla części z poniższych etapów rozpatrywania wniosku:

  1. rejestracja wniosku w systemie NFOŚiGW – do 3 dni,
  2. ocena wniosków – do 60 dni,
  3. ewentualne wezwanie wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących informacji i/lub dokumentów – wnioskodawca ma na tę czynność 10 dni od momentu otrzymania wezwania,
  4. ponowna ocena uzupełnionych wniosków – do 10 dni od momentu otrzymania ww. dokumentów,
  5. kontrola prawidłowości wykonania oceny wniosków – do 20 dni od zakończenia oceny,
  6. przesłanie informacji do wnioskodawcy o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku,
  7. umieszczenie wniosku na liście projektów, które zostały zakwalifikowane do otrzymania dofinansowania,
  8. podjęcie przez NFOŚiGW uchwały o dofinansowaniu,
  9. powiadomienie wnioskodawcy o przyznaniu dotacji,
  10. zawarcie umowy na dofinansowanie inwestycji.

Na koniec wnioskodawca ma obowiązek umieścić w widocznym miejscu specjalną tabliczkę informującą o współfinansowaniu inwestycji ze środków NFOŚiGW.

Strona internetowa programu

https://mojecieplo.gov.pl/

Program Czyste powietrze

Celem programu jest poprawa jakości powietrza poprzez wymianę nieefektywnych źródeł ciepła i termomodernizację budynków. Program rozpoczął się w 2018 r. i docelowo ma się zakończyć w 2030 r., choć podpisywanie umów będzie prowadzone nie dłużej niż do 31.12.2027 r.

Na co można uzyskać dofinansowanie z programu Czyste powietrze?

Dofinansowaniu podlega termomodernizacja budynku oraz wymiana nieefektywnych i technologicznie przestarzałych źródeł ciepła na paliwa stała na nowoczesne źródła, które spełniają najwyższe normy, a także mikroinstalacje fotowoltaiczne.

Kto może uzyskać dofinansowanie z programu Czyste powietrze?

Beneficjentem może zostać osoba fizyczna będąca właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego wydzielonego w budynku jednorodzinnym pod warunkiem posiadania wyodrębnionej księgi wieczystej.

Dofinansowanie można otrzymać na trzech różnych poziomach w zależności od dochodów:

  1. podstawowy poziom dofinansowania – przysługuje osobom fizycznym, których dochód roczny nie przekracza 135 000 zł,
  2. podwyższony poziom dofinansowania – przysługuje osobom fizycznym, których miesięczny dochód na jednego członka rodziny w gospodarstwie domowym nie przekracza:
    • 1894 zł dla gospodarstw wieloosobowych,
    • 2651 zł dla gospodarstw jednoosobowych,
  3. najwyższy poziom dofinansowania – przysługuje osobom fizycznym, których miesięczny dochód na jednego członka rodziny w gospodarstwie domowym nie przekracza:
    • 1090 zł dla gospodarstw wieloosobowych,
    • 1526 zł dla gospodarstw jednoosobowych,
    • lub mających prawo do zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego, specjalnego i opiekuńczego.

Forma dofinansowania

Grant (in. dotacja) przysługujący po spełnieniu wymagań projektu. Przyznana kwota jest bezzwrotna. Dostępne są również dotacje z prefinansowaniem,  dotacje na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego – w zależności od poziomu, na który wnioskuje beneficjent.

Ile wynosi maksymalna kwota dofinansowania w programie Czyste powietrze?

Maksymalna kwota dofinansowania uzależniona jest od poziomu dofinansowania, na jaki kwalifikuje się beneficjent. Są to odpowiednio:

  1. poziom podstawowy – maksymalnie 66 000 zł,
  2. poziom podwyższony – maksymalnie 99 000 zł,
  3. poziom najwyższy – maksymalnie 135 000 zł.

Poniższa tabela dostępna na rządowej stronie zawiera wybrane koszty kwalifikowane wraz z maksymalnymi procentowymi i kwotowymi dofinansowaniami w zależności od poziomu na jaki kwalifikuje się beneficjent:

Czyste powietrze kwoty dofinansowania
źródło: https://czystepowietrze.gov.pl/czyste-powietrze/#latwy-wniosek

Kiedy można składać wnioski?

Nabór prowadzony jest w trybie ciągłym.

Jakie dokumenty są niezbędne do złożenia wniosku o dofinansowanie?

Czy wcześniej wspominałam coś o papierologii? 😉 No to tych dokumentów będziesz potrzebował:

  1. zaświadczenie upoważniające do podwyższonego dofinansowania – jeśli dotyczy; nie może być ono wydane wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku,
  2. księgę wieczystą lub, w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający prawo własności domu,
  3. zgodę współwłaściciela na realizację przedsięwzięcia – jeśli dotyczy,
  4. umowę z wykonawcą – jeśli dotyczy,
  5. zgodę współmałżonka na zaciągnięcie zobowiązań w ramach umowy o dofinansowanie; w przypadku małżeństw z ustawową wspólnotą majątkową – jeśli dotyczy.

Jak wygląda procedura wnioskowania i przyznawania dofinansowania?

Wniosek o dotację możesz złożyć przez Internet lub w urzędzie:

  1. złożenie wniosku przez internet:
    • wejdź na stronę NFOŚiGW: https://gwd.nfosigw.gov.pl/ ,
    • zaloguj lub zarejestruj się za pomocą login.gov.pl,
    • wypełnij wniosek o dofinansowanie,
    • załącz wymagane dokumenty w formie skanów,
    • podpisz wniosek za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego,
    • wyślij wniosek – potwierdzenie złożenia otrzymasz w wiadomości e-mail,
  1. złożenie wniosku papierowego w urzędzie:
    • wejdź na stronę NFOŚiGW: https://gwd.nfosigw.gov.pl/ ,
    • wypełnij wniosek o dofinansowanie, zweryfikuj go i zatwierdź – instrukcję wypełnienia znajdziesz w tym pliku: https://www.wfosgw.poznan.pl/wp-content/uploads/2022/12/7_Instrukcja_wypelnienia_WoD.pdf ,
    • kliknij „przygotuj do podpisu”, ale nie klikaj podpisu elektronicznego,
    • wydrukuj wniosek,
    • załącz wymagane dokumenty w formie papierowej,
    • podpisz wniosek,
    • złóż wniosek osobiście lub pocztowo do odpowiedniego WFOŚiGW, jego oddziału lub gminy (jeśli ta zawarła odpowiednie porozumienie o realizacji programu).

Strona internetowa programu

https://czystepowietrze.gov.pl/czyste-powietrze/

Ulga termomodernizacyjna

Ulga termomodernizacyjna nie jest formą dofinansowania, ale wpływa na ostateczny koszt i czas zwrotu z inwestycji.

Umożliwia ona odliczenie od dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym PIT kosztów przedsięwzięć termomodernizacyjnych pomniejszonych o wartość przyznanych dotacji. Możesz więc z niej skorzystać, jeśli dokonasz zakupu i montaż paneli fotowoltaicznych albo pompy ciepła. Na liście urządzeń i usług podlegających odliczeniu nie znajdziesz niestety magazynów energii. Co jednak ciekawe, indywidualne interpretacje Krajowej Izby Skarbowej (KIS) mogą uznać magazyn energii jako nierozerwalną część instalacji fotowoltaicznej. Szerzej przeczytasz o tym tutaj: https://www.gramwzielone.pl/magazynowanie-energii/20138338/magazyn-energii-mozna-zaliczyc-do-ulgi-termomodernizacyjnej-jest-osprzetem-fotowoltaiki

Słowniczek pojęć:

HEMS ang. Home Energy Management System tj. System Zarządzania Energią Domową – sprzęt wraz z oprogramowaniem służący do efektywnego zarządzania energią i ciepłem w budynku. Umożliwia uzyskanie możliwie najwyższego poziomu efektywności energetycznej.

EMS ang. Energy Management System, tj. System Zarządzania Energią – powiązany z instalacją fotowoltaiczną; służy do zarządzania energią elektryczną wyprodukowaną przez instalację PV; w jego skład wchodzi urządzenie wraz z oprogramowaniem kontrolujące i zarządzające zużyciem energii elektrycznej w budynku.

Net-metering – sposób rozliczania produkcji energii elektrycznej z przydomowej elektrowni (fotowoltaicznej, wiatrowej) podłączonej do sieci elektroenergetycznej, polegający na oddawaniu nadwyżek energii do sieci (w kWh) i odbieraniu ich na własny użytek w pomniejszonym stopniu w późniejszym terminie. Prosumenci nie mają już możliwości zawierania umów w oparciu o ten system rozliczania.

Net-billing – sposób rozliczania produkcji energii elektrycznej, w którym wprowadzana do sieci energia wytworzona w przydomowej elektrowni jest przeliczana na wartość pieniężną i przelewana na wirtualne konto prosument. Konto to jest prowadzone w zakładzie energetycznym, z którym prosument ma podpisaną umowę. Konto to służy również do płatności za pobraną energię elektryczną. Pamiętać należy, że pieniędzmi uzyskanymi ze sprzedaży do sieci energetycznej można zapłacić jedynie za koszt zakupu konkretnej liczby zużytych kWh, nie natomiast za koszty stałe rachunku za prąd, czyli opłatę przesyłową, opłatę mocową, opłatę stałą, itp. W założeniu system ma zachęcać do większej autokonsumpcji. Nowe umowy na przyłączenie fotowoltaiki zawierane są już tylko w oparciu o ten model.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu wiesz już z jakiego dofinansowania skorzystać, jak działają poszczególne dofinansowania oraz jak o nie wnioskować. Gdybyś jednak miał pytania, na które nie znalazłeś odpowiedzi powyżej, zadaj je w komentarzu poniżej lub napisz do mnie bezpośrednio.

PODOBAJĄ CI SIĘ ARTYKUŁY NA BLOGU?

Chcesz mieć dostęp do większej ilości treści takich jak ta powyżej? Świetnie! W takim razie kliknij poniższy przycisk i zapisz się do newslettera. Będę informowała Cię na bieżąco, co w trawie piszczy.

Komentarze
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments